9.
Beubeuleuman
jeung panggangan, cara ngasakan kaolahan saperti nu geus dijelaskeun di luhur
(dibeuleum jeung dipanggang).
10.
Kakasian,
keur babandingan bisa ditingali dina prasasti Pangumulan ti Sleman Yogyakarta
dina ka IIIa baris ka 18 (tingali Titi Surti Nastiti, 2003, Pasar di Jawa Masa
Mataram Kuno) nyebutkeun rupa-rupa kaolahan diantarana kasyan. Hanjakal teu
kapanggih naon hartina, dina kamus Jawa Kuna Zoetmulder ngan disebutkeun
kaolahan husus. Dina glosarium buku SSC Tien Wartini saparakanca nyebutkeun
kakasian téh oolah ku cara dikulub atawa diangeun.
11. Hahanyangan,
keur babandingan bisa ditingali dina prasasti Rukam ti Temanggung Jawa Tengah
dina ka II baris ka 7 (tingali Titi Surti Nastiti, 2003, Pasar di Jawa Masa
Mataram Kuno) nyebutkeun rupa-rupa kaolahan diantarana
déng hanyang (ḑeŋ hañaŋ), déng hartina déngdéng atawa kéré, sigana hanyang téh
sabangsa lauk cai. Ari dina kamus Jawa Kuno Zoetmulder dina éntri hañaŋ mah hartina téh nu teu asin atawa teu
diuyahan (Indonesia: tawar).
12. Rarameusan,
rameus hartina sarua jeung rames, ngaduk sangkan rata ku ramo/ dampal leungeun,
sigana nu dimaksud rarameusan téh sarua jeung urab, bahanna tina lalab
rumbah nu geus diasakan, lain rarab rumbah atah.
13. Diruum
amis-amis, ruum hartina seungit, amis-amis nu seungit, bisa bae kayaning noga,
dodol, kolek atawa kalua.
Tina SSC : (baris ka 165 nepi baris ka 195).
“Teher pelag olah-olah/ na paray dikembang lwapang/
hurang ta dikembang dadap/ na hitu dipais tutung/ lendi dipais bari/ na lele
dicwacwabek/ na deleg dipanjel-panjel/ na hikeu dileuleunjeur/ na kancra
dilaksa-laksa/ sisitna dirara mandi/ tulangna dibatcu rangu/ pantingna dirokwatway/
hayam bwadas dipadamara/ hayam beureum disarengseng/ hayam cangkes diketrik/
hayam hurik dipais bari/ hayam danten dipepecel/ hayam bikang dipapanggang/
hayam kurung dikudupung/ hayam kencaran disaraten/ hayam kambeuri dikasi/
kacigeuy tuang caroge/ teherna nyanga nyanglarkeun/ ngamumunjet ngararamandi/
ngararang geding/ nyasate raraka hudan/ sasate usap-usap lambe/ sasate pawarang
lunta[ng]/ sasate ugang-aging/ sakitu gunana ompway/ sakitu kawastwaanana”.
1.
Paray
dikembang lopang. Paray atawa beunteur (rasbora argyrotaenia) téh lauk di walungan, ilahar gedéna sagedé curuk atawa indung leungeun sedengkeun lopang
téh sabangsa tutuwuhan ngarambat, lopang rajeun disebut émés atawa bulustru
(luffa aegyptica), kembangna dominan warna konéng. Nu dimaksud paray dikembang lopang, sigana mah
paray diangeun warna caina konéng (make sambara
konéng), meureun mangsa kiwari mah siga pésmol atawa diopor.
2.
Hurang dikembang dadap. Hurang mah kiwari gé dipikawanoh kénéh najan
sapakeung sok aya nu nyebut udang. Dadap (erythrina variegata L), kembangna
warna beureum. Nu dimaksud hurang dikembang dadap, bisa jadi diangeun make sambara cabé beureum, cabé beureumna direndos heula.
3.
Hitu
dipais tutung. Hitu téh sabangsa lauk
rawa, sigana teu béda ti kéhkél atawa bébéong. Dipais tutung tapi lain tutung nepi ka
génghék siga areng, tapi garing nepi ka karasa ngerekes
garing.
4.
Lendi
dipais bari. Lendi téh sabangsa lélé. Dipais bari, lamun dirasa geus asak teu
terus didahar, tapi disimpen heula sakurang-kurangna sapeuting, tujuanana
sangkan karasa samarana leuwih nyerep jeung lauk nu dipaisna leuwih padet jeung
ngenyod
(Indonesia: kenyal)
5.
Lélé dicocobék (tingali
nyocobék dina SSK)
6.
Deleg
dipanjel-panjel. Deleg atawa gabus, dipanjel-panjel téh kamungkinan disambaraan pindang, sanggeus delegna di potongan, kitu ge mun delegna gedé.
7.
Hikeu
dileuleunjeur. Hikeu téh sabangsa
lauk ti walungan, aya nu nyebut soro, dileuleunjeur téh cara masak teu dipotongan (bandingkeun
jeung kecap saleunjeur atawa sabeuleugeunjeur), cara masakna bisa digoréng atawa dipais
atawa diangeun. Lauk soro (tor soro?) teh aya nu nyebutkeun sarua jeung kancra.
Lauk
kancra kaasup lauk badag beda jeung paray atawa lélé,
mun ningali kancra nu aya di Cibulan Kuningan sakitu badagna malah aya
nu méh sagedé pingping kolot najan umumna mah sagedé bitis kolot. Malah dina bulan Pebruari 2013 di Copong
Sukamantri Garut kungsi di sisi walungan Cimanuk kapanggih lauk kancra
panjangna 1,7 m beuratna méh 100 kg. Sisitna gé sagedé tutup
gelas. Hanjakal lauk kancra nu kapanggih
di Garut téh geus paéh. Komo jaman baheula pasti laukna baradag
siga kitu, apan walungan Cimanuk gé baheula masih
kénéh beresih can aya polusi. Ku kituna mun dina SSC kaolahan tina kancra salian ti dagingna,
sisitna, tulangna jeung cécépétna bisa diolah béda-béda.
8.
(Daging)
kancra dilaksa-laksa. Diangeun dicampuran ku laksa, laksa téh sabangsa emih
ngan dijieunna tina tipung béas.
9.
Sisitna
(sisit kancra) dirara mandi. Diraramandi, di dieu mah tangtu lain kaolahan amis-amis, mun nurutkeun
pamadegan Tien Wartini saparakanca nu bisa dibaca dina daftar kecap dina buku
SSC sigana diararamandi téh
digoréng, nepi ka rangu.
10.
Tulangna
(tulang kancra) dibatcu rangu. Lantaran lauk kancra mah kaasup
lauk gedé, tangtu tulangna gé gedé, pantes mun dijieun kaolahan
keur tulang wungkul. Dibatcu teh sarua jeung diungkeb (jaman kiwari mah meureun
diprésto) nepi ka tulangna hipu (Indonesia : tulang lunak).
11.
Pantingna
(cécépét kancra?) dirokotoy. Naha panting téh
sarua jeung patil atawa pamatil siga dina lauk lélé? tapi apan kancra mah teu aya
pamatilna, aya gé cécépét buntut, tonggong jeung gigir.
Ku kituna panting téh meureun sarua jeung cécépétna. Ari dirokotoy cék Tien
Wartini saparakanca mah kamungkinan diasakan maké sambara cipati nu kentel.
Keur nyieun kaolahan tina hayam nepi ka aya salapan rupa, ngan nu rada
aheng téh warna bulu hayam gé nangtukeun cara ngolahna. Padahal
daging hayam mah teu kapangaruhan ku warna buluna, kabéh gé dagingna méh
sarua baé (cék béja iwal ti hayam camani nu sok béda téh
lantaran dagingna sok hideung). Salian ti warna buluna nu dibédakeun
aya deui, nyaéta hayam danten, hayam bikang, hayam kurung, hayam
kencaran jeung hayam kambeuri. Hayam danten mah hayam bikang nu can kungsi
endogan rajeun sok disebut hayam dara, ari hayam bikang mah hayam nu geus
endogan. Hayam kurung nyaéta
hayam nu diingu, geus lindeuk, hayam kencaran mah hayam nu linghas, hayam nu
dikencarkeun. Hayam kambeuri téh hayam nu bajir atawa hayam nu
dikabiri.
12.
Hayam
bodas dipadamara. Dina
buku Masakan jeung Amis-amis (Balai Pustaka 1951) aya ngaran kaolahan podomoro
kangkung. Podomoro jeung padamara sigana sarua, ngolahna diungkeb maké kaldu
(dina kaolahan hayam bodas dipadamara, tangtu kalduna tina kaldu hayam) jeung
cipati tuluy maké sambara siga salam, bawang beureum, cikur, katuncar,
muncang beunang ngaréndos jeung tarasi saeutik.
13.
Hayam
beureum disaréngséng. Disaréngséng, cara ngasakan nu sarua jeung
dikérécék (tingali nyaréngséng
dina SSK)
14.
Hayam
cangkes diketrik.
Kecap ketrik dina kamus Sunda Danadibrata mah hartina sarua jeung getrik nyaéta kecap
pagawéan meclengkeun naon-naon ka hareup ku tungtung ramo. Dina
kaolahan hayam cangkes (hayam hideung) diketrik, bisa jadi daging hayam
disuwiran atawa dipisahkeun tina tulangna, tuluy diasakan.
15.
Hayam
hurik dipais bari.
Kecap hurik nyaéta hayam nu buluna pacorok antara hideung jeung bodas.
Dipais bari mah lamun paisna dirasa geus asak teu didahar saharita tapi
disimpen heula sapoé sapeuting, ambéh karasa padet (Indonesia :
kenyal).
16.
Hayam
danten dipepecel.
Hayam danten (hayam dara) diasakan maké samara pecel, sigana ditambahan
ku lalab rumbah nu geus diasakan.
17.
Hayam
bikang dipapanggang.
Sigana meh sarua jeung dibakakak, najan biasana mah nu dibakakak teh hayam jago
keur nyombo budak nu disunatan.
18.
Hayam
kurung dikudupung.
Dikudupung bisa jadi hayam sabeuleugeunjeur (buluna geus dilaanan) tuluy
dikulub nepi ka hipu.
19.
Hayam
kencaran disaratén. Disaratén bisa jadi disaté.
20.
Hayam
kambeuri dikasi. Dikasi atawa diangeun (tingali kakasian dina SSK)
21.
Nyanga
nyanglarkeun, cara
masak di sangray (teu diminyakan)
22.
Ngamumujet, nyieun wajit, kaolahan
amis-amis.
23.
Ngararamandi, (tingali raramandi dina SSK)
24.
Rarageding, bisa jadi nu dimaksud nyaéta
raragudig atawa balagudig sabangsa ladu atawa dodol. Disebut raragudig atawa
balagudig, pedah ladu téh sok dibalur ku tipung ketan
asak, sangkan teu rapet papada baturna. Balagudig rajeun dipapandékeun
ka budak awéwé nu kulitna rada hideung tur
diwedakna teu rata, kaciri emblog-emblogan.
Dina SSC disebutkeun rupa rupa saté, ngan teu kapanggih naon nu
disaté, siga dina sasaté usap-usap lambé.
Mun dihartikeun usap-usap lambé siga kaolahan keur bibilas, mun
enya keur bibilas atuh meureun lain sabangsa daging atawa lauk nu disaténa,
tapi kaolahan nu amis-amis, kitu gé mun enya hartina usap-usap lambé teh
kaolahan keur bibilas.
Ari sasaté raraka hudan, sigana kaolahan husus keur sasajén dina waktu upacara rék panén keur
ngahormat ka Pohaci Sanghyang Sri. Nu matak hemeng mah sasaté pawarang lunta, pawarang teh sok dihartikeun permaisuri (istri raja), ari lunta
dihartikeun indit-inditan. Na saté siga kumaha nu disebut sasaté pawarang lunta téh? Kitu deui sasaté ugang aging, ugang aging sakapeung dihartikeun leuleumpangan bulak balik. Bet asa hésé
nyinyiptana saté naon atuh.
Ku
kituna rupa-rupa saté mah teu kapanggih kalawan jéntré, ngan
dihenteu-henteu gé kecap saté aya rengkolna dina naskah Sunda
kuna.
PAMUNGKAS
Ngaran rupa-rupa
kaolahan boh dina SSK boh dina SSC, cara ngolahna aya nu dibeuleum, aya nu
panggang aya nu diangeun, aya nu dipais, teu béda jeung mangsa kiwari, hartina
ayu nu alami jeung aya nu ngandung unsur budaya (tingali tulisan Kris Budiman,
Bersantap Bersama Levi Strauss dina buku Jejaring Tanda-tanda, 2004).
Salian
ti éta, kabéh kaolahan dina SSK, utamana dina
SSC teu kapanggih ngaran-ngaran lauk laut, kabéh gé lauk ti walungan jeung sato
darat, ieu gé méré tanda, yén kahirupan darat (baca : budaya gunung)
leuwih dominan keur urang Sunda, batan kahirupan (budaya) laut, atawa memang nu
nulis SSC téh asalna ti daérah gunung lain ti basisir, nepi
ka rupa-rupa lauk laut mah teu dituliskeun (tingali tulisan Atep Kurnia, Guna
Ompoy, Khazanah Pikiran Rakyat 9 Desember 2012).
Kataji dina SSK nu ahli nyieun kaolahan disebut hareup catra, cék SSK mun hayang nyaho (ngaran)
kaolahan tanya hareup catra, ana kitu juru masak atawa ahli masak téh
jaman baheula gé geus dihargaan, jadi hiji profési aya dina strata sosial nu
kawilang punjul, teu béda jeung darma murcaya (ahli basa), teu béda jeung panday (ahli ngolah beusi) atawa maranggi (ahli ukir). Teu disebutkeun hareup catra teh awéwé atawa
lalaki, bisa jadi duanana, aya awéwé aya lalaki. Dina basa Sunda gé aya
kecap candoli nyaéta awéwé nu ngajaga jeung ngatur méréan
sagala rupa bahan dahareun di nu kariaan, ulah nepi ka dahareun teh béak teu
puguh. Mun dipapandékeun dina jaman kiwari mah nu disebut hareup catra téh sarua jeung chef, ari candoli meureun sarua jeung nu boga catering.
Sedengkeun dina SSC mah kamahéran nyieun kaolahan téh
leuwih ditujulkeun keur pamajikan sangkan bisa nyenangkeun nu jadi salaki ,
dina baris ka 186 ditulis kacigeuy tuang
carogé/ karesep tuang carogé.
Kamahér nyieun kaolahan keur awéwé (pamajikan) téh geus
jadi katangtuan samistina jeung jadi kautamaan (baris ka 194 jeung baris ka
195).
Sigana antara nu nulis SSK jeung nu nulis SSC jaman baheula, beda tilikan,
nu nulis SSK mah leuwih ka nyebutkeun rupa-rupa kaahlian nu aya di masyarakat
atawa kaahlian nu aya di karatuan, ari nu nulis SSC mah keur kabagjaan rumah
tangga.
Hapunten anu kasuhun, boa boa ieu tulisan téh teu lengkep, da memang teu aya
maksud nepikeun rupa-rupa resép kaolahan nu aya di Tatar Sunda,
ngan ukur ngabéjaan bulu tuur yén kaolahan téh
bagian tina kabudayaan jeung rupa-rupa ngaran kaolahan nu aya dina naskah Sunda
kuna. Ku kituna neda tawakupna.
Margawangi April 2015.
(Dimuat dina Majalah Basa Sunda Mangle No.2527 14-20 Mei 2015)
2 comments:
obat tradisional jelly gamat
obat nyeri lutut
obat hepatitis pada anak
obat penyakit jantung koroner
obat benjolan di gusi
kantor jelly gamat gold-g
Obat Benjolan Di Lidah
Agen Bola Taruhan Online 988bet
988Bet Trade In
988Bet Produk Asia77
988Bet Produk AsiaPoker77
988Bet Produk Asia8
988Bet Produk 1sCasino
988Bet Produk 338a
988Bet Produk IBCBET
988Bet Produk SBOBET
Prediksi Bola 988Bet
Tebak Bola 988
Panduan Bermain 988
Post a Comment